Landskampioen 2016/2017 en winnaar van de KNVB-beker 2015/2016 en 2017/2018. Feyenoord speelt weer als vanouds een hoofdrol in de vaderlandse Eredivisie. Ook financieel is de Rotterdamse stadionclub van ‘geen woorden maar daden’ uit een diep dal terug aan de top. Martin Kabbedijk (48) werkt al achttien jaar als hoofd Financiële Administratie in De Kuip. In die periode maakte hij alle diepte- en hoogtepunten van dichtbij mee. Hij heeft twee passies: Feyenoord en zijn vak.

We spreken Martin Kabbedijk in Brasserie De Kuip, een dag na de bekendmaking dat clubicoon en oud-international Robin van Persie zijn contract met een jaar heeft verlengd. Martin is een echte, nuchtere Rotterdammer, maar zijn ogen glimmen als we naar zijn reactie vragen. ‘Het is in één woord fantastisch. Ik sluit me aan bij wat een voetbalanalist onlangs op televisie zei: ‘Al voetbalt Van Persie elke wedstrijd maar zestig minuten, dan heeft hij in zijn linkerteen nog meer techniek dan de rest van de Eredivisie bij elkaar.’ Wat het voor mij persoonlijk extra bijzonder maakt, is dat Robin jeugdspeler bij Feyenoord was toen ik hier in februari 2000 begon. Hij zat in de A1 en werd met twee vingers in de neus topscorer van de toenmalige CocaCola-jeugdcompetitie. In 2002 debuteerde hij in het eerste elftal. Het werd meteen een succesjaar: op 8 mei won hij met Feyenoord in De Kuip de UEFA Cup-finale tegen Borussia Dortmund (3-2) en werd uitgeroepen tot Nederlands Talent van het Jaar. In de zomer van 2004 is hij naar Arsenal vertrokken, met een gigantische internationale carrière als gevolg. Dat hij nu weer terug is bij Feyenoord en nog een jaar doorgaat, is van grote betekenis voor de club, voor alle supporters en dus ook voor mij. Komend seizoen wordt het genieten.’

Je werkt sinds februari 2000 bij Feyenoord als hoofd Financiële Administratie. Wat houdt je functie in?
‘Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor de financiële huishouding van de club, in de volle breedte: van boekhouding en salarisadministratie tot en met facturatie en credit management. Als leidinggevende houd ik me vooral bezig met het aansturen en coachen van de medewerkers en het stroomlijnen van alle processen. Ik verzorg de interne rapportages, ben druk met de begroting en jaarafsluiting, en heb mijn werkzaamheden voor de KNVB-rapportages. Vanwege mijn vergevorderde kennis van Excel ben ik in staat allerlei rapportages te bouwen. Daarnaast ben ik bij Feyenoord manager van het FIFA Transfer Matching Systeem (TMS), het digitale systeem voor nationale en internationale transfers. Ik rapporteer aan de Financial Controller. Hij is eindverantwoordelijk en bepaalt samen met de directie het financiële beleid.’ 

Hoe is het credit management georganiseerd?
‘Feyenoord heeft zo’n 34.000 seizoenkaarthouders en een sterke en actieve businessclub met ruim 1.000 aangesloten partners. Op onze afdeling doen wij het debiteuren- en crediteurenbeheer voor alle zakelijke relaties en leveranciers; de administratie en afhandeling van de particuliere kaartverkoop, inclusief de supportersclub Het Legioen en de juniorclub Kameraadjes, ligt volledig bij de afdeling Service & Tickets. Daar hebben wij geen bemoeienis mee. Sinds vorig jaar is Ultimoo Group onze vaste incassopartner. Daarvoor werkten we acht jaar samen met Vesting Finance, tot volle tevredenheid. In 2017 heeft Ultimoo de zakelijke en huurincassoportefeuille van Vesting overgenomen, vandaar de switch. Doordat onze accountmanager meeverhuisde naar Ultimoo, is de overgang geruisloos verlopen. Het logo is veranderd, maar verder merken wij geen enkel verschil. Uiteraard hebben we met Arjan Stigter van Ultimoo kennisgemaakt. Er was meteen de klik dat we dezelfde taal spreken, dezelfde mentaliteit hebben en elkaar begrijpen. De werkwijze van Ultimoo verschilt niet van Vesting, maar de benadering van debiteuren is persoonlijker, zo heb ik begrepen. Ik kan dat niet controleren, want ik ga geen debiteuren bellen om te vragen hoe ze het contact met Ultimoo hebben ervaren. Voor ons gaat het erom dat een dossier binnen een redelijke termijn en op een nette en eerlijke manier wordt afgehandeld. En dat gebeurt. We krijgen ook geen klachten en dat is voor mij het beste bewijs dat Ultimoo kwaliteit levert en haar afspraken nakomt. Want neem van mij aan: als Rotterdammers ergens ontevreden over zijn, laten ze dat direct merken. Geen bericht is dus goed bericht. En wat voor mij ook heel belangrijk is in het zakelijk contact: eerlijkheid. Als er iets misgaat, en dat komt in elke samenwerking wel eens voor, legt Ultimoo de bal niet bij ons neer, maar wordt het snel intern uitgezocht en opgelost. Die eerlijkheid waardeer ik en geef ik terug als vertrouwen.’

Hoe gaan jullie om met openstaande zakelijke vorderingen?
Allereerst wil ik benadrukken dat we niet alleen een hondstrouw legioen hebben, maar ook trouwe partners die Feyenoord door dik en dun steunen. Toen het van 2008 tot 2010 financieel slecht ging, bleven zij pal achter de club staan. De laatste jaren is het aantal leden van de businessclub flink gestegen. Steeds meer bedrijven zien de waarde ervan in, want het is een gigantisch netwerk. Er worden maandelijks activiteiten georganiseerd, van bedrijfsbezoeken en ontbijten tot lunches en golfevenementen. Vroeger spraken we in voetballand over sponsors, nu over partners. Dat is een veel betere benaming. Zeker in Rotterdam met de mentaliteit van ‘we doen het samen’. Uiteraard zijn wij afhankelijk van inkomende gelden, maar we willen ook iets teruggeven. Neem onze hoofdpartner Qurrent. Die betaalt een fee voor de naamsvermelding op de shirts. Andersom kan zij Feyenoord-supporters benaderen om over te stappen naar een duurzame energiemaatschappij. We hebben echt iets aan elkaar, trekken samen op en hebben elkaar nodig.

Naast de businessclubleden zijn er ook tal van bedrijven die een of meer seizoenkaarten kopen. Van al die zakelijke relaties betalen de meesten keurig op tijd. Ondernemers die de betalingstermijn overschrijden, krijgen eerst een vriendelijke herinneringsbrief. Na die eerste ronde betaalt een deel direct. Blijft betaling uit, dan versturen we vanuit ons systeem om de veertien dagen een steeds strengere brief. De derde keer verzenden we een incassoaankondiging: binnen 48 uur betalen of anders dragen we de vordering over aan ons incasssobureau. Ook maken we soms gebruik van de mogelijkheid om de seizoenkaart te blokkeren. Per seizoen gebeurt dit zo’n vijf keer. In vier van de vijf gevallen hebben we dan de volgende dag het geld binnen. Want die ondernemer wil toch zondag met z’n uitgenodigde relaties in De Kuip zitten. Soms blijkt tijdens het aanmaningstraject dat een bedrijf niet kan betalen omdat het financieel krap zit. In die gevallen stellen we ons coulant op. We denken actief mee over een betalingsregeling, want we hebben niks aan een relatie die ontevreden is en wegloopt. Onze medewerkers hebben de vrijheid om zelf in alle redelijkheid afspraken te maken. Maar die afspraken moeten dan wel worden nagekomen. Per jaar hebben we zo’n vijf tot tien hardnekkige zakelijke wanbetalers. Die handelt Ultimoo af. Bij de afdeling Service & Tickets ligt het aantal logischerwijs hoger: in totaal zo’n duizend dossiers.’

Welke betalingstermijn hanteren jullie naar crediteuren?
‘Feyenoord betaalt op een enkele uitzondering na binnen dertig dagen. Daar houden we ons stipt aan, maar in de periode 2008-2010 is dat niet altijd gelukt. Na de komst van Eric Gudde als algemeen directeur zijn veel bezuinigingen doorgevoerd om kosten te besparen. Elke afdeling moest kritisch naar de uitgaven kijken, ook wij. Ik heb toen niet gedaan alsof mijn neus bloedde, maar ben actief leveranciers gaan bellen om uit te leggen wat er bij Feyenoord speelde en uitstel van betaling te vragen. Andersom, naar onze debiteuren toe, heb ik een aantal partners bereid gevonden om vooraf al hun stoelen voor het volgend seizoen te betalen. Door aan de ene kant eerder geld te krijgen en aan de andere kant later te betalen, konden we doordraaien. Onze eerlijkheid werd gewaardeerd; iedereen wilde meehelpen. Terwijl de directie achter de schermen werkte aan begrotingsdiscipline, hebben wij op deze manier het acute financiële probleem kunnen oplossen. De salarissen zijn altijd betaald en al onze crediteuren hebben hun geld gekregen.’ 

Ondanks de winst van de KNVB-beker heeft Feyenoord sportief een moeizaam jaar achter de rug. In hoeverre heeft dit jouw werk beïnvloed?
‘Als je succes hebt op het veld, is het achter elk bureau makkelijker werken. Wat hier op zondagmiddag om 14.30 uur op de grasmat gebeurt, is ons eindproduct, het belangrijkste dat er is. De rest is hieraan ondergeschikt. Iedereen in de organisatie, van hoog tot laag, probeert daar op zijn manier een bijdrage aan te leveren door z’n werk zo goed mogelijk te doen. In het kampioensjaar voetbalden we naar mijn mening net zo goed als in het afgelopen seizoen. Alleen was er toen misschien net wat meer spirit in het team om ook in de 93ste minuut nog voor de winnende goal te gaan. Dit jaar was die drive iets minder, en dat blijkt uit de resultaten. We hebben een paar bizar slechte wedstrijden gespeeld. Kampioen word je door thuis niet te verliezen van NAC (0-2) of gelijk te spelen tegen PEC Zwolle (0-0) en VVV-Venlo (1-1). Op de afdeling praten we ’s maandags bij de koffieautomaat altijd even na, maar de focus ligt daarna op het dagelijks werk. We moeten vooral niet denken dat wij verstand van voetbal hebben en het beter weten dan Giovanni van Bronckhorst en zijn staf. Los van onze eigen emoties is er een opvallende relatie tussen de sportieve prestaties en het betalingsgedrag. Als het goed gaat op het veld, hebben we minder last van slecht betalende debiteuren. Iedereen wil dan mee in de euforie en erbij horen. Dan gaat alles vanzelf. Zit het tegen, zoals bij de moeizame start van het afgelopen seizoen, dan begint het gemor. Dat zie je terug op de bankrekening. Voor debiteuren ben je één van de vele facturen die ze moeten betalen en dan maken zij uit teleurstelling of frustratie de keuze die ik in 2008-2010 moest maken: ‘We zitten krap, dus we betalen Feyenoord maar wat later.’ Uiteindelijk hebben we in ons debiteurenbeheer strakker op de bal moeten spelen.’

Als TMS-manager van Feyenoord ben je nauw betrokken bij de aan- en verkoop van spelers. Vraagt dit vanuit creditmanagementperspectief om een speciale aanpak?
‘Nee hoor, een speler kopen is in de financiële afhandeling en systematiek niet anders dan wanneer je bij wijze van spreken een wagenpark aanschaft. Het is een investering en daar hangt een X-bedrag aan vast. In plaats van de autodealer betaal ik de verkopende club. Bij transfers gelden allerlei FIFA-voorschriften. In het Transfer Matching Systeem (TMS) leggen de kopende en verkopende partij beiden alle afspraken vast, waaronder de transfersom en de betalingstermijnen. Dat moet letterlijk matchen met elkaar. Dan pas kan een speler worden overgeschreven. Het systeem biedt geen garantie dat er betaald wordt. Maar mocht een club niet aan z’n verplichtingen voldoen, dan bevat het TMS de formele bewijslast om via de FIFA betaling af te dwingen. In het uiterste geval kan een club worden uitgesloten van internationale toernooien. In de achttien jaar die ik bij Feyenoord werk, heb ik nog nooit meegemaakt dat een club niet wilde betalen.’

Tot slot, wat zijn voor jou op dit moment de belangrijkste uitdagingen in je werk?
‘Boekhouden is me op het lijf geschreven en ik heb een grote passie voor het vak. Ik vind het leuk om met mensen om te gaan, over mijn werk te vertellen en kennis te delen. Via interviews, zoals nu in ‘De Credit Manager’, maar ook door mijn medewerkers te coachen. Mijn uitdaging is om iedereen precies dat te laten doen waar hij of zij goed in is. Ik probeer op basis van karaktereigenschappen en prestaties in te schatten waar de kwaliteiten liggen en daar een sterk en geolied team van te maken. Daarbij heb ik een aantal tegeltjeswijsheden die ik dagelijks toepas. ‘Nee is ook een antwoord’ bijvoorbeeld. Dit gebruik ik vaak als ik iets aan iemand vraag en die durft geen antwoord te geven vanuit de verwachting dat het een ‘ja’ moet zijn. Een andere: ‘Word geen aap die een kunstje leert’. Ik probeer alle collega’s te leren dat zij niet blind op een knopje moeten drukken, maar zich moeten verdiepen in het proces erachter. Altijd blijven nadenken, dat brengt jezelf en Feyenoord verder!’

Wie is Martin Kabbedijk
Martin Kabbedijk startte na de middelbare school (mavo en meao) op zijn twintigste als medewerker crediteuren op de financiële administratie van een bedrijf in de haven van Rotterdam. In de avonduren haalde hij via Markus Verbeek Praehep zijn MBA-diploma. Na zes jaar trad hij in zijn toenmalige woonplaats Spijkenisse in dienst bij een ingenieursbedrijf. Daar werkte hij drie jaar als vestigingsadministrateur. In 1999, op zoek naar een nieuwe uitdaging, ontdekte hij in de krant een vacature van een wervingsbureau voor een hoofd Financiële Administratie bij ‘een voetbalclub uit de regio Rotterdam’. Dit bleek Feyenoord te zijn. In februari 2000 trad hij in dienst en na achttien jaar werkt hij hier nog steeds met veel plezier. Martin Kabbedijk is een groot voetballiefhebber en een gepassioneerd Feyenoord-supporter. Naast zijn dagelijkse werk is hij scheidsrechter in het amateurvoetbal. Vanwege zijn passie voor boekhouden helpt hij in zijn vrije tijd vanuit zijn huidige woonplaats Rhoon ondernemers en zzp’ers bij hun financiële administratie (zie www.accountyourbusiness.nl).

Shares