Misschien stuit dit wat ik nu ga schrijven een aantal credit managers tegen de borst, maar ik moet het toch even kwijt. Noem het beroepsdeformatie, maar ik heb een slechte eigenschap. Ik wil graag weten hoe bedrijven hun debiteurenbeheer hebben geregeld. Dat doe ik door rekeningen wat langer te laten liggen en uit principe geen automatische incasso te accepteren.

Het zal u verbazen of misschien niet, maar het is gewoon mogelijk om jaren en dan heb ik het in bepaalde gevallen over meer dan 10 jaar, op een bepaald punt altijd te laat te betalen zonder dat er ook maar iets wijzigt in de manier waarop deze bedrijven mij benaderen. Het blijven die standaard briefjes met een inspiratieloze niet aantrekkelijke tekst die even zolang hetzelfde is gebleven op hetzelfde moment die ik dan ontvang. Vaak is het uit “systeemtechnische” (on)mogelijkheden dat hier ook nog eens standaard een maand tussen zit. En wat zijn toch die gele dingen onderaan die brieven??? Hardnekkig en blijkbaar echt onmisbaar zo’n acceptgiro! Heeft iemand voor mij nog van die enveloppen waar ze in moeten???

Ik kan maar niet begrijpen dat zo’n “innovatieve” beroepsgroep zulke dingen blijft doen. En ik heb het dan echt niet over kleine bedrijven die geen budget hebben om dingen aan te passen. Hoe moeilijk kan het zijn om iemand die altijd standaard drie dagen te laat betaalt gewoon geen herinnering te sturen? Hoe moeilijk is het om aan de hand van de wijze van betalen ervoor te kiezen geen acceptgiro meer bij te sluiten? Waarom moet er precies één maand zitten tussen de ene en de volgende actie? Hoe moeilijk is het om te automatiseren en gebruik te maken van de middelen van deze tijd? Hoe kan het toch dat de huidige systemen niet een klein beetje maatwerk kunnen leveren?

Ik blijf me erover verbazen, om dan nog maar niet te spreken van de tijd die je wordt gegund voordat men werkelijk een persoonlijke actie onderneemt. In menig geval duurt dat minstens twee maanden, als er al een telefoontje wordt gepleegd naar de vermeende wanbetaler… En dan vraag je je af hoe het komt dat een klant na twee maanden niet betalen in de problemen komt? Nee ik ben niet onder de indruk van de innovatiekracht van de credit manager. Wie de schoen past trekt hem aan… kom op credit manager… dat kan, nee moet, echt stukken beter!

Auteur: Arjan Stigter
Directeur Ultimoo Group

Shares