Meer doen in minder tijd, met minder stress en met meer plezier en energie. Hoe krijgt u dat als credit manager voor elkaar? Met ‘lifehacking’, een verzameling handige tools, tips en trucs om uw schaarse tijd zinvol in te delen. In de komende edities van De Credit Manager besteden we aandacht aan deze nieuwe, populaire trend. Als aftrap belichten we tien productiviteitsapps die het dagelijks werk en daarmee het leven eenvoudiger maken.

1. Evernote: digitaal archief
Evernote is een digitaal notitieboekje dat u op iedere computer, tablet of smartphone kunt gebruiken. Aan de notities kunt u bijlagen toevoegen. Bijvoorbeeld documenten, maar ook foto’s die u maakt met de camera van je computer of smartphone en geluidsopnames via de microfoon. Dankzij de synchronisatie tussen alle apparaten zijn uw notities altijd doorzoekbaar bij de hand. Met Evernote kunt u overal aantekeningen vastleggen en weer terugvinden. Of het nu om werkdocumenten gaat, huishouden, studie of hobby. Sinds de app in 2008 op de markt kwam, is het gebruik spectaculair gegroeid. Op dit moment heeft Evernote wereldwijd 100 miljoen gebruikers.

Tip! Meer weten over het dagelijks gebruik van Evernote? ‘Lifehacking met Evernote’ is een e-book met tips voor slim gebruik van Evernote. Een handleiding met basale uitleg. Maar ook een praktijkgids met veel tips en voorbeelden. Prijs: €8,26, te bestellen via http://ebooks.lifehacking.nl/

2. Easy Calendar: makkelijke agenda
Dit is een handige en razendsnelle agenda-app van Nederlandse komaf. Easy Calendar bevat een weekoverzicht vergelijkbaar met papieren agenda’s. Met slechts drie taps maakt u nieuwe afspraken, waarbij u alleen een begintijd en naam hoeft in te voeren. Easy Calendar werkt moeiteloos samen met de standaardagenda(‘s) op de iPhone. De app biedt ook ondersteuning voor herinneringen en is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Spaans, Duits en Frans.

3. Dropbox: virtuele USB-stick
Dropbox is een gratis programma om gemakkelijk foto’s, video’s en documenten te delen tussen computers. De Dropbox map met uw bestanden wordt gesynchroniseerd tussen alle computers waarop dropbox geïnstalleerd is, zodat de bestanden die u op kantoor heeft aangepast ook zichtbaar zijn op de laptop of tablet thuis. Het is zelfs mogelijk om de bestanden te openen op een iPhone of Android telefoon via de Dropbox app. Dropbox maakt het ook gemakkelijk om bestanden te delen met anderen, zodat samen aan een project kan worden gewerkt. Wanneer één iemand een nieuw bestand in de map zet, ziet de rest van de groep het meteen. Het Amerikaanse bedrijf DropBox biedt 2 GB gratis online opslagruimte. Om DropBox te gebruiken moet je eerst de gratis software downloaden en installeren.

4. Hootsuite: dashboard voor social media
Bent u actief op social media zoals Twitter en Facebook? Dan weet u uit ervaring dat het plaatsen van nieuwe berichten en het bijhouden van de accounts veel tijd kost. Met de app Hootsuite heeft u al uw sociale netwerken in één overzicht. Dankzij het dashboard van HootSuite hoeft u een update nog maar één keer in te typen. U kiest op welke social media platform u het wilt vertonen en met één klik staat uw bericht online! Het is ook mogelijk berichten vooruit in te plannen en naar verschillende social media kanalen te versturen op het tijdstip dat u wilt. Via de ingebouwde URL-verkorter kunt u achterhalen hoe vaak er op uw link is geklikt. Hootsuite biedt ook ondersteuning voor onder andere LinkedIn, Foursquare, Google+, Instagram, Hubspot, SocialBro, Flickr en Slideshare. Hootsuite is eenvoudig te starten met een gratis account en kan in de loop van de tijd worden uitgebreid naar een (betaald) Pro of Enterprise account.

5. Pomodoro: timemanagement met een kookwekker
De pomodoro techniek is een makkelijk toepasbare methode om slim met je tijd en energie om te gaan. Een pomodoro is een tomaat, maar staat ook voor 25 minuten werken plus een pauze van 5 minuten. U werkt 25 minuten onafgebroken, gefocust en geconcentreerd aan één taak. U bedenkt van tevoren goed wat u precies gaat doen en laat u 25 minuten lang niet afleiden, maar werkt alleen maar. Daarna pauzeert u 5 minuten. Na 4 pomodoro’s (dus na 2 uur) neemt u een langere pauze van 15 tot 30 minuten. De werk- en pauzetijden bakent u af met een ouderwetse kookwekker, maar u kunt hiervoor ook andere tools gebruiken. Er zijn diverse gratis apps voor pc, tablet of mobiele telefoon. Populair zijn TeamViz, Tomato Timer en Focus Booster.

6. Datumprikker: online afspraken maken
Datumprikker.nl is de ideale manier om online afspraken te maken met collega’s, vrienden of familie. Naast het prikken van een datum en locatie kunt u datumprikker.nl ook gebruiken om cursisten in te plannen (rooster) of de deelnemers voor een evenement in te schrijven (inschrijving). Het gebruik van datumprikker.nl is gratis. Datumprikker.nl is beschikbaar als Windows app en iPhone app.

7. Wunderlist: digitaal geheugen
Maakt u gebruik van briefjes, post-it’s en lijstjes om maar niets te vergeten? Het werkt, maar het kan veel handiger en slimmer. De to-do-app Wunderlist is een gratis taakmanager om overzicht te houden over uw werk. In de app houdt u eenvoudig allerlei lijstjes bij, verdeeld over categorieën, taken en subtaken. Die digitale geheugensteuntjes kunt u bewerken en raadplegen waar en wanneer u wilt. Wunderlist is beschikbaar voor Mac, Windows en Windows Phone, iPhone/iPod Touch, iPad, Android, Blackberry en Linux. Daarnaast is er een webversie.

8. Any.Do: taakmanager
Naast Wunderlist is er nog een populaire online tool om uw agenda bij te houden en uw taken te managen: Any.Do. Bij deze app is het heel eenvoudig om nieuwe taken toe te voegen en prioriteit te geven aan bepaalde werkzaamheden (zoals: ‘vandaag: urenrapportage bijwerken!’). Ook handig: u kunt ideeën, actiepunten en andere to-do’s inspreken: Any.Do zet uw woorden vervolgens om in tekst. Uiteraard behoort ook het synchroniseren met andere apparaten tot de mogelijkheden.

9. Pocket: later lezen
Als credit manager wilt u natuurlijk op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in uw vakgebied. Dat kan steeds vaker online via de smartphone en tablet. De leesdienst Pocket – voorheen ‘Read It Later’ – is een handige, gratis app waarmee u artikelen, foto’s of video’s digitaal kunt opslaan. Komt u op internet een interessant vakartikel tegen of een YouTube-filmpje, maar heeft u geen tijd om het nu te lezen of te bekijken? Dan slaat u de webpagina op in Pocket. Op een later tijdstip kunt u dan offline gewoon weer verder lezen of kijken. U kunt de bestanden ook synchroniseren met uw desktopcomputer of tablet (ook zonder internetverbinding). Het is ook mogelijk artikelen door te zetten naar e-mail, Evernote, Facebook, Google Reader, LinkedIn, Pinboard, Reddit, Tumblr en natuurlijk Twitter.

10. CamCard: visitekaartjes omzetten in contacten
Visitekaartjes zijn nuttig, maar ze hebben pas echt waarde als u er ook iets mee doet. In de praktijk komt het daar vaak niet van, waardoor uw bureaula of portemonnee uitpuilt van alle kaartjes die u heeft verzameld. CamCard biedt uitkomst. Met deze app fotografeer je visitekaartjes. CamCard herkent de gegevens en alvorens ze op te slaan, kunt u de informatie zelf nog even controleren. De foto’s zelf worden bewaard en de data worden in de map met uw contactpersonen gezet. Daarnaast kunt u rechtstreeks vanuit CamCard bellen, sms’en en/of mailen naar uw contactpersonen. Het is zelfs mogelijk om direct naar de website van de contactpersoon te surfen, zijn adres op te sporen via Google Maps of hem of haar uit te nodigen op LinkedIn. Met de gratis versie van CamCard kunt u 50 visitekaartjes slaan, met per week dat u de app hebt 2 extra kaartjes. Deze ruimte is uit te breiden met de betaalde versie van CamCard (€ 2,36 voor Android, voor iPhone € 2,69).

Meer weten over lifehacking?
Op internet is veel informatie te vinden over lifehacking. Een handig online startpunt is de website lifehacking.nl. Andere interessante sites:
http://www.nu.nl/lifehacking/
http://1000lifehacks.com/

 

Shares