IMG_0986Laurent Schmit (32 jaar) is als Manager Credit Department de routeplanner voor sales. Hij streeft naar zo veel mogelijk BMW’s op de weg, maar wel op een financieel gezonde manier. Laurent vertelt wanneer Verkoop het gaspedaal moet indrukken of op de rem moet trappen. In z’n achteruit is in ieder geval geen optie!  

‘Tijdens mijn studie HBO Management, Economie en Recht ben ik begonnen bij de Rabobank op de afdeling zakelijke bedrijfsverzekeringen. Ook gedurende de vervolgstudie Economie aan de Erasmus Universiteit ben ik bij de Rabobank blijven werken. Na mijn afstuderen ben ik intern geswitcht naar een nieuwe functie waarin ik financieringsvoorstellen schreef voor bedrijven met een omzet van meer dan een miljoen. Na ruim 6 jaar bij de Rabobank heb ik de overstap gemaakt naar BMW Financial Services. Als Credit Risk Analist was ik verantwoordelijk voor het analyseren, beoordelen en verwerken van retail financieringsaanvragen. Na anderhalf jaar ben ik doorgegroeid naar Supervisor Credit Risk en werd mijn takenpakket uitgebreid met risicoanalyses voor commercial finance, de afdeling die de BMW- en MINI-dealers bedient. Daarnaast was ik bezig met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe financieringsproducten, kredietacceptatierichtlijnen en systemen binnen de BMW Group.

In mijn huidige functie als Manager Credit Department fungeer ik als de bank binnen Financial Services. Simpel gezegd vragen mensen geld en mijn afdeling bepaalt of we dat geld gaan verstrekken. We werken met verschillende partijen samen om de klant zo snel en goed mogelijk te kunnen bedienen en business te genereren, waaronder onze leadgeneratoren, de dealers. De meeste financieringsaanvragen worden geautomatiseerd afgewikkeld. Hiervoor maken we gebruik van ingewikkelde statistische scorecards met o.a. informatie van de KvK, BKR en scoringsinformatie van derden. Veel informatie van onze klanten is tegenwoordig publiekelijk beschikbaar. Neem nu “googlemaps”. Informatie over de locatie kan soms van grote waarde zijn, zo zal een “groot bedrijf op papier” niet zijn gevestigd in een vakantiepark.

De verantwoordelijkheid die ik heb om optimaal te renderen met het geld van mijn werkgever, inspireert mij enorm. Daarnaast is het goed om te zien dat mijn team stappen maakt op kennisniveau. Het is belangrijk om het werk gevarieerd en aantrekkelijk te houden,  en de ontwikkeling van medewerkers te waarborgen. Hoewel we een hele grote organisatie zijn (ca 125.000 medewerkers wereldwijd), zijn we bij BMW Financial Services met een team van 6 personen en zo’n 100 collega’s “one big family”. Samen moeten we accelereren binnen de rules of the game. Ook moet je commercieel blijven denken, winst maken kan niet zonder risico te nemen.

Ik zeg wel eens gekscherend dat ik de meest gehate man binnen BMW ben. In mijn functie moet ik niet alleen mijn werkgever beschermen, maar ook de klanten die daadwerkelijk de financiering aan willen gaan. We willen zoveel mogelijk BMW’s op de weg, maar wel op een financieel gezonde wijze. Intern heb je dan met tegenstrijdige belangen te maken: een afdeling die zoveel mogelijk wil verkopen en een afdeling die financieringen zo goed mogelijk wil verstrekken. Dat spanningsveld is goed, maar als kredietanalist moet je sterk in je schoenen staan om op de rem te kunnen trappen.

Ik leef in de op één na hoogste versnelling, want je moet jezelf een doel blijven stellen om het optimale te bereiken. Mijn streven is altijd geweest om uniek en onderscheidend te zijn, zowel zakelijk als privé. Ik vind het mooi hoe een merk als BMW met haar auto’s omgaat. Het is niet zozeer de techniek die verkoopt, maar de emotie, de reputatie… De ontwikkeling van BMW is vooruitstrevend, staat nooit stil, is altijd in beweging. Dat zie je ook weer aan de nieuwe i- serie.  Ik verwacht dat autonoom rijden de toekomst is. Ook denk ik dat er geen individuele auto-eigenaren meer zullen zijn, want mensen willen nergens meer aan vastzitten. Dat zal nog wat uitdagingen met zich meebrengen in ons vakgebied, maar net als BMW zal ik altijd gas blijven geven.’

IMG_0963Bron: De Credit Manager – Officieel orgaan van de VVCM – jaargang 28 nummer 1 – 2017
Auteur: Lydia de Wit, Verenigingsmanager VVCM

Shares