Benchmarking

Rating benchmarks worden vaak verwisseld met bedrijfsvergelijkingen. Benchmarking is een methode waarbij de prestaties van een bedrijf worden vergeleken met de beste binnen zijn branche. Benchmarking is eigenlijk alleen mogelijk door middel van een rating, omdat men met een rating verschillende prestatie-indicatoren tegelijk en in een juiste onderlinge relatie kan meten. Bij bedrijfsvergelijkingen worden enkelvoudige prestaties vergeleken, zoals omzet, winst of faillissementen. En dit zegt te weinig over de structurele prestaties van een specifieke onderneming of branche. Rating benchmarks komen tot stand door de rating van elk bedrijf binnen zijn branche te rangschikken van beste tot slechtste. Op deze wijze vindt men het best presterende bedrijf, het minst presterende en alle overige bedrijven uit een branche in de juiste volgorde hier tussenin.

Relevante artikelen

Een Europese CMI?
De Credit Managers’ Index ( CMI) is in 2003 door de National Association of Credit Managers in de USA ingevoerd. Dat heeft FECMA, de overkoepelende Federation of European Credit Mnagament Associations (waarvan zowel VVCM als IvKM actieve leden zijn) geïnspireerd om in 2012 een Europese CMI te lanceren. Hoe ver zijn we? En wat kunnen we met de uitkomsten? Lees het volledige artikel

Rating benchmarks en credit management
Onderhand beoordeelt elk bedrijf de kredietwaardigheid van zijn klanten. Hierbij spelen ratings als eerste selectiecriterium een belangrijke rol. Toch vertrouwen gebruikers een rating niet helemaal en voeren zij steeds meer aanvullende kredietanalyses uit aan de hand van eigen en externe informatiebronnen. Waarom? Omdat de ontwikkelingen in de economieën dusdanig snel gaan dat zowel de ratings als veel van de beschikbare informatie snel achterhaald zijn. Moet je dan de put dempen als het kalf al verdronken is? Lees het volledige artikel

 

Shares