Internationaal betalingsverkeer

Internationaal ondernemen wijkt af van zakendoen in Nederland. Niet alleen cultuurverschillen en wet- en regelgeving zorgen voor een ander speelveld, ook het betalingsverkeer is ingewikkelder en omvangrijker. Renteschommelingen, fluctuerende valutakoersen en veschillende rekeningen kunnen de financiële structuur complex maken. Zeker in landen en markten waar het betalingsverkeer minder is ontwikkeld of waar vanwege instabiele politieke omstandigheden rekening moet worden gehouden met internationaal toezicht en/of financieel-economische sancties. Technologische innovaties zullen het betaallandschap de komende jaren sterk veranderen, nationaal en internationaal. Voor bedrijven die grensoverschrijdend opereren, neemt het belang van strategische cashmanagement alleen maar toe.

Relevante artikelen

Credit management in Oman
Dat ons vak een internationaal vak is, hoeft de leden van de VVCM en de trouwe lezers van De Credit Manager niet te verbazen. Ook in Oman is credit management doorgedrongen tot een noodzaak bij bedrijven. Uiteraard gaan de zaken in Oman er iets anders aan toe dan bij ons in Nederland. Uw redactie ging op onderzoek uit. Lees het volledige artikel

‘De credit manager is geen cijferkraker achter een bureau’
‘De credit professional moet in de commerciële werkelijkheid van vandaag klantgerichter opereren.’ Dat zegt Josef Busuttil, Director General van de Malta Association of Credit Management (MACM). Josef beleefde in november 2016 zijn ‘finest moment’ met de benoeming tot President van de FECMA, de Federation of European Credit Management Associations. Een interview met de ambitieuze opvolger van Glen Bullivant. Lees het volledige artikel

Zakendoen in China: culturele verschillen, kansen en bedreigingen
Dat China met circa 1,3 miljard inwoners enorme mogelijkheden biedt voor westerse bedrijven lijkt evident, maar de valkuilen zijn legio. Naast aspecten als de taal, het rechtssysteem, de (zakelijke) cultuur en de invloed van de Chinese regering, kan de weg naar succes voor westerse bedrijven lang en lastig zijn. Lees het volledige artikel

Credit management en Sales: een LAT-relatie?
Tijdens een drukbezocht seminar georganiseerd door het Instituut voor Kredietmanagement in samenwerking met het financiële vaktijdschrift FD Magazine, werd het nog steeds actuele thema van de samenwerking tussen credit management en sales vanuit de praktijk aangepakt. Dat de titel verwijst naar een LAT-relatie, is wellicht kenmerkend voor de vaak nog bestaande problemen en conflicten in deze relatie. Vier ervaren credit managers gaven, elk vanuit hun eigen ervaring en situatie, een schets van de manier waarop de samenwerking tussen Sales en credit management verloopt – of niet verloopt. Zonder daarbij in de individuele dossiers binnen te dringen, zijn er toch enkele opmerkelijke conclusies te trekken. Lees het volledige artikel

Welke gevolgen heeft de EU privacyverordening voor credit management?
Kredietwaardigheidsonderzoek en de uitbesteding van incassodiensten aan gespecialiseerde dienstverleners zijn twee pijlers onder het credit management. Daarmee wordt de verkoop van rekeningen en de efficiënte verwerking van te late betalingen pas mogelijk. Uitgerekend deze twee pilaren worden volgens de BvCM uitgehold als de geplande EU privacyverordening onverkort wordt ingevoerd. Wat zijn de bezwaren van de BvCM? En wat betekent de nieuwe EU privacyverordening voor het credit management? Lees het volledige artikel

Credit management bij PostNL: ‘Wij spelen kort op de bal’
Nederlandse consumenten en bedrijven versturen steeds minder post. De afgelopen vijf jaar daalde het aantal verzonden brieven en kaarten met een derde. Met kostenbesparingen en het duurder maken van de postzegel probeert PostNL de krimp op te vangen. Tegelijk richt het grootste en bekendste postbedrijf van Nederland zich op nieuwe groeimarkten: pakketbezorging (foodboxen, bouwmarkt- en gezondheidsproducten, artikelen van tuincentra) en flexibele bezorgdiensten. Met als onderliggende financiële strategie het versterken van de financiële positie door prestatieverbetering van de activiteiten en strikt kasstroombeheer. De afdeling Cash Collection speelt hierbij een belangrijke rol. Manager Peter Steltenpool (59) vertelt er meer over. Lees het volledige artikel

De vooruitzichten voor Italië: is herstel in zicht?
Na drie jaar van krimp zal het bbp van Italië in 2015 naar verwachting weer groeien (met 0,5%). Ook de Italiaanse productiviteit zal zich enigszins herstellen. De bedrijfsfaillissementen blijven echter hoog en in de bankensector gelden nog steeds strenge kredietvoorwaarden en hoge leenkosten. Dat blijkt uit het Landenrapport Italië dat Atradius in maart publiceerde. Lees het volledige artikel

Tien basisprincipes voor succesvol zakendoen met China
Terwijl de bedrijfsconjunctuur en het vertrouwen van de consument in het Westen blijven afnemen, is China met zijn dynamische arbeidsmarkt, hogere inkomens en groeiende consumentenvraag een aantrekkelijke afzetmarkt geworden. Uitvoeren naar China houdt echter ook een aantal risico’s in. Om exporteurs te helpen lastige logistieke en financiële valkuilen te omzeilen, heeft Atradius een tienstappenplan opgesteld voor succesvolle handelsrelaties. Lees het volledige artikel

Zakendoen in Duitsland: let op de verschillen!
Duitsland is met afstand de belangrijkste handelspartner voor Nederland, zowel voor de import als de export. We exporteren onder andere aardolie, agrarische en chemische producten, machines en kleding. En wij importeren onder meer voertuigen en producten uit de chemische, ijzer- en staalindustrie. Tussen beide landen vindt dus heel wat handelsverkeer plaats. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Waar moet u rekening mee houden als u zakendoet met een Duits bedrijf? En wat kunt u doen als uw Duitse klant weigert te betalen? Lees het volledige artikel

 

Shares