Dertien jaar geleden sprak ik met één van mijn beste vrienden over zijn doel om door te breken als artiest. Platenmaatschappijen wilden hem best tekenen, maar dan moest zijn muziek, haar en kleding wel anders. Het was het jaar 2001: de hoogtijden van MySpace, waar mijn vriend online duizenden fans had verzameld. Ik zei: ‘Waarom vragen we hun niet gewoon om een tientje? Dan heb je die platenmaatschappijen helemaal niet nodig. 50.000 dollar moet toch ruim voldoende zijn om een fatsoenlijke plaat op te nemen?’

Het duurde uiteindelijk vijf jaar voordat ik serieus met dit idee aan de slag ging. Begin 2006 had ik een managementteam gevormd en 600.000 euro aan startkapitaal gevonden. Ik noemde het platform SellaBand.com en ging live met drie fantastische artiesten die al snel hun doelbedrag van 50.000 dollar haalden. SellaBand stond op de voorpagina van Financial Times en CNN verspreide ons concept bij het grote publiek. Binnen ‘no time’ hadden we 3 miljoen dollar verzameld van ongeveer 50.000 muziekfans over de hele wereld.

Communities
Het succes van SellaBand en de vele crowdfundingplatforms die volgden, is te danken aan drie belangrijke trends die vandaag nog steeds een belangrijke invloed hebben op onze economie. De eerste van deze drie is de, door Trouw tot woord van het jaar gebombeerde, participatiesamenleving. Critici noemen de term een verkapte term voor ‘zoek het zelf uit’, maar zij overschatten de invloed van het kabinet. De term is ontstaan omdat met de komst van internet ‘communities’ zich kunnen verbinden om gezamenlijk doelen te stellen en te realiseren. Dit doen ze pro-actief en vrijwillig omdat ze achter hun doelen staan. Een prachtig voorbeeld hiervan is online encyclopedie Wikipedia. Het briljante aan dit soort systemen is dat ze steeds beter worden naarmate meer mensen eraan meedoen.

Waardenketens
De tweede trend is het steeds korter worden van waardenketens. Onnodige schakels worden uitgeschakeld. Consumenten krijgen betere deals en bestaande spelers hebben het nakijken. Waar we vroeger via een reisbureau een hotel boekten, zoeken we nu naar verblijfplaatsen op airBnB. Ondernemers gaan niet meer naar de bank voor een lening, maar bieden hun financieringsbehoefte online aan op een crowdfundingplatform. Met de introductie van Bitcoins zetten we zelfs de nationale bank en overheid buitenspel.

Startups
Dit snel veranderende speelveld biedt kansen. Zeker nu we slechts een computer, een (smart)phone en een notieblokje nodig hebben om een bedrijf te beginnen. Het is dan ook niet gek dat er in Amerika en Europa gezamenlijk al meer dan 200 incubators zijn ontstaan, die honderden startups per jaar klaarstomen om (nieuwe) markten te betreden. Een gigantische diversiteit aan proposities vindt veelal online zijn weg naar nieuwe klanten. Het aanbod van de financiële wereld op deze golf van innovatie is echter uniform en hoogdrempelig.

Crowdfunding
Om deze groei aan initiatieven van kapitaalbehoefte te voorzien, is crowdfunding ontwikkeld in alle vormen en maten. Zo is het mogelijk om door ‘de crowd’ een lening te verstrekken tegen een aantrekkelijk rentepercentage, gezamenlijk een gift te doen met als beloning het product dat dankzij de donaties tot stand is gekomen, renteloze leningen aan een ondernemer in een ontwikkelingsland of gezamenlijk investeren in een bedrijf tegen aandelen.

Snelle groei
U kunt zich voorstellen dat AFM en DNB hun handen vol hebben aan deze nieuwe financiële producten. Negeren is onmogelijk gezien de omvang die crowdfunding begint aan te nemen. De crowdfundingmarkt groeide vorig jaar met 81%. Wereldwijd werd er meer dan 2 miljard euro opgehaald voor bedrijven. Amerika anticipeert hierop met de JOBS act die regelgeving voor crowdfunding in alle staten van Amerika regelt. Europa loopt hopeloos achter in deze ontwikkeling, waardoor de markt in Amerika harder aantrekt en Amerikaanse platformen zich in Europa beginnen te vestigen.

Veel potentie
Toch is er veel potentie voor crowdfunding in Europa. Zeker wanneer traditionele spelers ermee aan de slag gaan. Zij hebben immers slagkracht, synergie met hun eigen producten en beschikking over de kanalen waarmee ze ‘de crowd’ kunnen bereiken. ABN AMRO Bank bijt met crowdfundingplatform Seeds.nl als eerste bank ter wereld het spits af. Projectontwikkelaar Prodigy zette crowdfunding in om 171 miljoen van de benodigde 239 miljoen dollar op te halen voor de realisering van een wolkenkrabber in Bogota. Vroeg of laat krijgt iedereen met crowdfunding te maken. Dus hoe eerder u nadenkt over wat het voor u kan betekenen, hoe beter u op deze nieuwe financieringsvorm kunt inspelen.

Auteur: Pim Betist is als crowdfundingpionier regelmatig te gast bij radioprogramma’s van BNR en Radio 1. Hij is columnist voor Sprout en werd door Management Team genoemd als een van de 25 meest creatieve mensen in Nederland.
Bron: De Credit Manager, 2014, nummer 2.