Om eindejaars- HBO studenten met een financiële achtergrond ook te interesseren voor het vak credit management, maar ook om jonge debiteurenbeheerders kennis te laten maken met de VVCM, is het idee ontstaan om een aantal Credit College Tours te organiseren, eerlijk verdeeld over heel Nederland.

Het concept is natuurlijk niet origineel, maar in deze setting is hij dat wel. Drie tot vier ervaren credit managers met een verschillende achtergrond en werkzaam in uiteenlopende branches, worden geïnterviewd door ondergetekende waarna de studenten of de jonge debiteurenbeheerders vragen mogen stellen. Na afloop een interactieve discussie tussen alle prominenten en de zaal.

20160317_194546

Op donderdag 17 maart vond de eerste Credit College Tour plaats in Den Bosch op het kantoor van Centric, de nieuwe uitvoeringspartner van de VVCM opleidingen. Maar liefst 35 nieuwe, vooral jonge mensen waren in de zaal aanwezig, het merendeel werkzaam bij VGZ, Essent en Euler Hermes.

20160317_194647De prominenten waren Gerrie Kolen CCM die bij Audax (uitgeverij) Teamleider SSC F&A (Debiteuren, crediteuren en bankverwerking) is, Romeo Pracht CCM, Credit Manager bij Bavaria sinds december en daarvoor jaren bij Apple, Xiaochun Yin Voorwinden, Credit Risk Officer bij OCI Nitrogen (kunstmest) en Marco van Katwijk, Manager Value Chain “Being a Customer” bij Essent en winnaar van de Credit Management Award 2014.

Vier uiteenlopende functies waarbij drie mensen werkzaam zijn in een Business to Business omgeving en één in Business to Consumer. Boeiende en vooral enthousiaste verhalen waarbij je hoort dat deze mensen met liefde en passie hun vak uitoefenen. Waar verteld werd dat nieuwsgierig zijn een goede karaktereigenschap is om je verder te ontwikkelen in je vak, uiteraard gekoppeld aan kennis. Dat veel koffie drinken met collega’s belangrijker is dan je zou vermoeden. Veel herkenbare verhalen, natuurlijk over sales mensen die exotische betalingsvoorwaarden afspreken, of over limieten die onterecht worden overschreden, maar ook de professionaliteit dat credit management faciliteert en adviseert en de business uiteindelijk beslist. Dat incasso empathischer is geworden en in oplossingen denkt en waar een eerste incasso gesprek de Happy Call heet.

De zaal was 20160317_194731aanvankelijk nog wat timide maar kwam gaandeweg los en stelde vele interessante vragen. Sowieso krijgt de College Tour een vervolg: 10 mei bij de Avans Hogeschool in Breda.

 

Shares