Op 10 mei 2016  vond voor de tweede maal een Credit Management College tour plaats en dit maal gingen we echt de schoolbanken in. Plaats van handeling was de Avans Hogeschool te Breda waar HBO deeltijd studenten Bedrijfseconomie in plaats van een theoretische les kregen in Credit  Management, nu praktijkverhalen kregen te horen van drie zeer ervaren prominenten in het vak.

IMG_1701Het initiatief kwam van hun docent, de bij de VVCM zeer bekende Jean Gieskens, die nadat hij hoorde van dit College Tour concept, meteen zijn agenda pakte en een datum vastlegde. Hij wilde zijn les verruilen voor een avond pure praktijk. Na de inleiding van Jean op zijn karakteristieke wijze, lees gepassioneerd en geestig formulerend en iedereen bij de les houdend, trapte Peter van Dorst als eerste prominent af.

 

IMG_1703Peter van Dorst is Manager Credit Management bij de grote zorgverzekeraar VGZ, die ook met labels als Univé, Trias en Zekur bekend is. Hij vertelde hoe hij ooit in 2005 begon in een tijd waar er nog heel veel papieren handelingen plaatsvonden met heel veel handjes. Op dit moment heeft VGZ vier miljoen klanten die een omzet van tien miljard vertegenwoordigen. Dat allemaal moet dus ook geïncasseerd worden. Dat doet Peter met circa 120 mensen verdeeld over zeven verschillende teams. Gelukkig wordt er 88% in principe automatisch geïncasseerd op 2,8% storno’s na.  Per maand verstuurd men 50 á 60.000 aanmaningen.

Op een gegeven moment gaan dossiers naar zijn twee incassopartners. Na zes maanden wordt de premie door het CJIB geïncasseerd en loopt het risico voor de zorgverzekeraar niet verder op dan het jaarlijkse eigen risico van de klant. Peter is bezig om zijn medewerkers volgens het LEAN principe te laten werken en verwacht dat zij  een HBO denk- en werk niveau bezitten.  Hij focust op kennis maar ook gaf hij de klas gisterenavond aan wat werkgevers verwachten van hun medewerkers. Dat is passie voor hun vak en een grote dosis leergierigheid.

IMG_1704Na zijn enthousiast en helder verhaal was het de beurt aan de CCM-er Harold Bovenlander die werkzaam is in het Business to Business segment en succesvol interim credit manager is. Harold omschreef hoe het is om met salesmensen te werken die andere belangen hebben dan de credit manager. Hij ziet zichzelf als de interne bruggenbouwer, die hen duidelijk uitlegt wat het belang is  van goed credit management maar ook met hen commercieel meedenkt en zeker rekening houdt met hun belang. Het grote verschil met een B2C proces is dat je de debiteur niet persoonlijk in zijn portemonnee raakt en er minder emotie is.

IMG_1708De laatste spreker was Edwin Busio, Algemeen Directeur van de kredietverzekeraar Coface die letterlijk de buurman is van de Avans Hogeschool. Edwin legde uit wat een kredietverzekeraar doet en wat de voor- en nadelen kunnen zijn. Opvallend feit is dat maar 5% van de hele wereldhandel krediet verzekerd is. Op de vraag of een faillissement ver van te voren is te voorzien, gaf Edwin aan dat er natuurlijk signalen zijn met voorop het steeds later betalen, maar ook dat de afnemer bij veel meer leveranciers gaat bestellen. Maar ook Coface zit er wel eens naast en moet wel eens een verlies incasseren. Op dit moment zijn er een aantal branches waarin het minder goed gaat, met name in de retail. Edwin vertelde hoe sterk nu ook de rol van een kredietverzekeraar is een proces van bijvoorbeeld V&D waar elke dag alle transacties nauwgezet worden gevolgd. Zonder die samenwerking zou de kredietverzekeraar de bekende stekker er (eerder) uittrekken met alle gevolgen van dien.

De branche van de kredietverzekeraars heeft geleerd van de crisis van 2008 toen er paniek uitbracht en men slecht en niet adequaat genoeg communiceerde naar hun klanten. Men heeft er van geleerd; er is veel meer contact nu met de klant als er iets gaande is met hun debiteur.

SlotaIMG_1711kkoord
Na afloop was er de traditionele paneldiscussie waar het ging over de ontwikkeling van het vak. Steeds meer zal worden gedigitaliseerd. Kennis van big data zal een grote rol spelen. Medewerkers zullen echt op HBO niveau moeten acteren maar ook hun papieren moeten halen. Kennis van Excel is echt een meerwaarde want data moet steeds sneller worden verwerkt. Bedrijven zullen zelf hun cijfers aan hun leverancier gaan verstrekken.

Alle sprekers inclusief Jean Gieskens lieten nogmaals hun enthousiasme doorklinken in hun slotwoord. Credit Management is een prachtig vak waar geen dag hetzelfde is en wat nog steeds zich in rap tempo aan het moderniseren is.

Tot slot bedankte de VVCM voorzitter Martin van der Hoek alle aanwezigen.
De College Tour krijgt wederom een vervolg te weten op 1 juni bij Nyenrode.

Tekst; Silvano Orvini
Foto’s; Martin van der Hoek

Shares