Het concept van de college tour krijgt zoveel ruchtbaarheid bij Hogescholen dat zij ons zelf bellen met verzoek om een College Tour bij hen te organiseren. De VCMB – de zusterorganisatie van de VVCM – doet veel aan promotie van het vak credit management bij Hogescholen en dat lukt steeds beter. Bij steeds meer Hogescholen wordt credit management onderdeel van de opleiding.

In samenwerking met de VCMB heeft de VVCM de 6e Credit Management College Tour gehouden op de Hogeschool Utrecht in een klassieke collegezaal van het type kuip waar de sprekers beneden zitten en de rijen  van de toehoorders steil omhoog klimmen. De capaciteit van deze zaal was 400 personen. Met 60 man/vrouw opkomst was de zaal goed gevuld. De helft van de aanwezigen was 3e of 4e jaar student Bedrijfseconomie of Accountancy. Ideaal publiek en locatie dus voor een College Tour.

Wederom waren er drie prominenten met een diverse credit management achtergrond die de studenten en ook het team Late van International Credit Card Services, dat met 12 mensen goed vertegenwoordigd was, een mooi beeld van de praktijk konden schetsen.

Dick Kruiswijk, voorzitter van de VCMB, verving Martin van de Hoek en deed de aftrap.

OtterAls eerste gaf Paul Otter, algemeen directeur van Syncasso Gerechtsdeurwaarders, een mooi college over wat een deurwaarder doet en hoe de werkzaamheden van een gerechtsdeurwaarderskantoor de laatste jaren zijn veranderd en dat zij ook minnelijke incasso als dienst aanbieden. Ook beschreef hij de verandering van de incasso aanpak in de laatste 10 jaar. Destijds was het veel harder en misschien niet sociaal, nu is het iets zachter en meer empathisch en altijd met de vraag Hoe kunnen we dit oplossen?

Paul ging ook in om het slechte imago dat aan een deurwaarder schijnt te kleven en nodigde vooral de studenten uit om eens dag met hem mee te lopen.

Syncasso doet veel onderzoek naar hoe je een klant – we spreken niet meer over de debiteur – kan laten betalen. Samen met de Rijksuniversiteit Groningen heeft men een onderzoek gedaan hoe je dat betaalgedrag kan stimuleren. De uitkomst is dat het brein gevoelig is voor bepaalde prikkels en je derhalve door een aanpak op maat bij iemand een snaar kan raken waardoor hij betaalt. Om te zorgen dat de envelop niet ongeopend bleef, gebruikte men ook tekeningen op de voor- en achterkant van de envelop. De impact van deze relatief eenvoudige aanvulling was een betalingsverbetering van 10%.

De volgende stap is dat je gaat onderzoeken welke benadering bij een klant past en daar het juiste medium (brief, sms, mail what’s ) inzet en met welke tone of voice.

Vervolgens ging Frank Venhorst, Credit Manager a.i verder in een college credit management in een Business to Business omgeving. Frank ging in op met name de krachten die er intern werken in een organisatie of wel;  Verkopen we aan deze klant of niet? De credit manager heeft daarin met zijn expertise een flink aandeel. Frank vindt dat de credit manager niet sec naar zijn eigen belang dient te kijken maar altijd naar dat van de hele organisatie en dat je daarbij soms – verantwoord -risico moet en mag nemen. En ook dat je je steeds aanpast; is er behoefte  extra omzet of omzet in een bepaalde nieuwe markt,  dan kan de credit manager daaraan mee helpen door de teugels te laten vieren, is er behoefte aan meer en snel liquide middelen, dan kan hij/zij ook daar een belangrijke rol in spelen.

Tot slot vertelde Frank dat hij al bijna 20 jaar interimmer is. Hij gaf aan wat de voor- en nadelen zijn. Zijn motivatie is dat hij steeds weer uitgedaagd wil worden en veel dynamiek in zijn werk wil. Dat kan uitstekend als interimmer. Nadeel is dat je er nooit echt bij hoort.

HeinhuisDe laatste prominent was Henk Heinhuis van woningcorporatie Eigen Haard in Amsterdam. Met 62.000 verhuureenheden zijn zij een van de grootste van Nederland. Elke maand moet er 30 miljoen aan omzet worden geïncasseerd. Henk had geen incasso ervaring toen hij medio 2013 aan deze functie begon. Hij trof op dat moment een situatie aan waar er heel veel achterstanden waren en dat het team te weinig aan klantcontact deed. Stap voor stap is men dat gaan veranderen. Men zit er veel dichter op, men gebruikt een scala aan incasso middelen.

De resultaten zijn er; veel minder achterstand en minder ontruimingen. De volgende stap is het segmenteren van de klantportefeuille opdat men per segment de ideale incasso aanpak kan bepalen.

Eigen Haard heeft mee gewerkt aan de zesdelige documentaire Schuldig die in december werd uitgezonden op NPO1. Het schetst een beeld van mensen die met heel veel moeite zich staande proberen te houden en zonder hulp kopje onder zouden gaan. Dit zijn ook huurders van Eigen Haard. Henk onderschreef wat Paul Otter ook al zei; een groot aantal mensen in Nederland is niet zelfredzaam. Dat is een illusie en dus moet de maatschappij deze mensen helpen.

Met de slotopmerking dat 98,7 % van de huurders wel op tijd betaalt moesten we zijn verhaal ook weer niet te somber zien.

Na afloop was er een interactieve discussie met de zaal over met name de toenemende impact van Big Data en het nut of gevaar daarvan op het vak. Iedere spreker was het er over eens dat Big Data een grotere rol gaat spelen en dat het vaak nog tegen de privacy zal aan schurken. Mits goed gebruikt is het een enorme aanwinst voor het vak maar direct klantcontact zal altijd blijven bestaan en zeker in het B2B segment.

De borrel daarna duurde langer dan gepland en er vond een enorme interactie plaats tussen jong en oud.
We kijken wederom terug op een geslaagde en goed bezochte College Tour. De zevende zal in juni plaatsvinden in Eindhoven.

Silvano Orvini

Shares