Met een opkomst van bijna 70 mensen was dit de best bezochte Credit College Tour, ongetwijfeld wegens de toplocatie naast het historische Hotel New York. Code Oranje was afgegeven en dat was te merken want het dak ging er bijna af. Het waaide af en toe vervaarlijk tegen de ramen. Iemand uit de zaal moest dringend haar auto op de rem zetten omdat de wind met de auto aan de haal was gegaan. Bij Lydia de Wit waaide het karretje om waardoor een kist wijn zijn bestemming niet haalde.

Het beloofde een mooie namiddag te worden met een zeer uitgekiende mix aan prominenten. Nadat de voorzitter Martin van der Hoek de avond had geopend vertelde Adriaan Kom (Channel Enablement Manager – Compliance Solutions van Dun & Bradstreet) alles over het bedrijf en hun producten.

DanJos is het zes uur en zou het officiële programma moeten starten, ware het niet dat alle drie de prominenten ergens in Rotterdam al uren in de file vast zaten. Wat moet je dan? Improviseren dus… In de zaal zat Jos Versteeg, Manager Huurincasso bij Woonstad Rotterdam. Hij was bereid de tijd op te vullen zolang als nodig. Jos vertelde over het incassoproces bij Woonstad en dat er huisbezoeken plaatsvinden als een klant niet betaalt. Tegen kwart over zes druppelden de prominenten binnen.

Als eerste was het de beurt aan Ellen Hensbergen, Head of Special Servicing EllenMortgages van NIBC Bank. Samen met haar team behandelt ze 1500 klanten met een hypotheekachterstand. Er meteen opzitten is het motto. Dat doet men via een eigen Klantcontactcentrum dat het eerste telefonisch contact legt. Daarin vraagt de medewerker door waarom er niet is betaald en wat NIBC kan doen om de klant eventueel te helpen. Als er sprake is van een structureel probleem gaat het dossier over naar specialisten die het vervolgtraject doen zolang als nodig, met als doel de klant in het huis te laten wonen. Soms is dat toch onvermijdelijk en moet er op verkoop worden aangestuurd met vaak een grote restschuld als gevolg. Meestal wordt er onderhands door de klant zelf verkocht of heel soms door middel van een veiling. Ellen vond dat het hebben van schulden uit de taboesfeer moet en dat we er makkelijker over moeten kunnen praten.

LaurentNa de pauze spraken we met Laurent Schmit, Manager Credit Department bij BMW Financial Services. Laurent is verantwoordelijk voor de krediet beoordeling van alle klanten binnen BMW Financial Services, van particulieren, klein zelfstandigen tot corporate. Alle aanvragen worden automatisch beoordeeld. Dit leidt tot zowel automatische goedkeuren alsmede handmatige beoordelingen door één van de kredietanalisten binnen zijn team. Beoordelingen vinden meestal plaats op basis van historische gegeven. Het is daardoor nog belangrijker dat deze cijfers correct zijn. Helaas is in Nederland voor de meeste bedrijven geen verplichting om een accountantsverklaring te krijgen voor haar jaarcijfers, hierdoor heeft Laurent ook wel eens met foutieve of frauduleuze gegevens te maken. De criteria zijn als men aan twee van drie aspecten voldoet;
• meer dan 50 mensen in dienst
• een balanstotaal van 4,4 miljoen of meer
• meer dan 8,8 miljoen omzet
Alle andere bedrijven kunnen gewoon met een vertraging van 11 maanden na het boekjaar hun cijfers deponeren. Laurent pleit dan ook voor een keurmerk van administratiekantoren en boekhouders.

WalterTot slot was het de beurt aan Walter Dillissen van Eneco die sinds 2 jaar Manager Credit Management Consumenten is. Walter en zijn team van 80 mensen managen 2 miljoen klanten die gas en stroom afnemen. Ook bij Eneco is er sprake van empathisch incasseren. “Wat kunnen we doen om u te helpen, beste klant?” is het motto, daar waar dat een jaar of 8 geleden de boodschap was “En nu moet u betalen, want anders….” Er zijn meer problemen in Nederland dan voor de crisis en mensen willen wel maar kunnen vaak niet. Een regeling is vaak een goede uitkomst. Toch is afsluiten niet te vermijden. Dat mag, maar niet in de winter en met verplichte melding bij de gemeente.

Na afloop was er een interactieve discussie met de zaal over met name de toenemende impact van Big Data en het nut of gevaar daarvan op het vak. Iedere spreker was het er over eens dat Big Data een grotere rol gaat spelen en dat het vaak nog tegen de privacy zal aanschurken. Waar BMW al een model heeft dat 60% van de aanvragen verwerkt zou je dit in de B2C ook kunnen toepassen met allerlei algoritmes.

3Tot slot gaven de drie prominenten de ruim tien studenten van InHolland goede tips voor een vervolg op hun opleiding. Kies vooral een goede stage. Vaak rolt daar een baan uit. Durf ook te switchen. Begin bij een groot bedrijf als het kan en doorloop een aantal afdelingen en maak pas later een keuze. Iemand zei ook; zo lang mogelijk studeren omdat je toch waarschijnlijk tot midden in je zeventigste zal moeten werken.

We kijken terug op een geslaagde en goed bezochte College Tour. Het wordt langzamerhand een traditie binnen de VVCM. De zesde is al in de maak.

Silvano Orvini

Shares