GGN Mastering Credit, Graydon Incasso BV en Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders i.s.m. 10ForIT BV en Stichting Betalingsachterstandenregister. Dat zijn de vier definitief genomineerden voor de VVCM Credit Management Innovation Award. De winnaar van de prestigieuze prijs wordt donderdag 2 november tijdens de Credit Expo bekendgemaakt.

De onafhankelijke jury, bestaande uit Martin van der Hoek (Voorzitter Vereniging Voor Credit Management – VVCM), Jean Gieskens (Hoofddocent VVCM-Opleidingen CCP, CCC en CCM), Casper Sonnega (Director Collections & Recovery Santander Consumer Finance Benelux BV), Connie Maathuis (Directeur Nederlandse Vereniging van Incasso-Ondernemingen – NVIO) en Jan Ambergen (Treasury Director / Global Credit & Working Capital International Flavors & Fragrances), heeft de vier nominaties geselecteerd uit in totaal zeven ingezonden praktijkcases. In alfabetische volgorde:

GGN Mastering Credit
De concrete vraag die GGN zich heeft gesteld is: hoe kunnen wij de mens achter de debiteur vinden? En vervolgens: hoe kunnen we dan persoonlijker en effectiever communiceren zodat dit een consistente customer journey (‘klantreizen’) wordt. Een praktische beperking is dat er bij klanten veel data over de debiteur bekend is, maar vaak niet met ons kan of mag worden gedeeld. Uitgangspunt van het project was: kunnen wij de debiteur een gezicht geven op basis van eigen en openbare data? De afdeling data-analyse is met deze vraag aan de slag gegaan en heeft begin 2016 de GGN Persona’s ontwikkeld. GGN is nu in staat om alle Nederlanders in te delen in een persona, zelfs als ze nog nooit een schuld hebben gehad.
Logo_GGN_fc_zonder descriptor

Graydon Incasso BV
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwam enige tijd geleden, na onderzoek naar de incassobranche, met aanbevelingen over de gebrekkige kennis bij debiteuren over het incassotraject en de aanvullende kosten. Door de debiteur persoonlijk te benaderen en op een eigentijdse manier te voorzien van duidelijke informatie, wil Graydon de kennis in de markt te vergroten over hoe een incassotraject verloopt. De persoonlijke videoboodschap is de eerste stap naar toekomstige innovaties op het gebied van Incasso. We leven in een digitaal tijdperk en maken (over de diverse generaties) in hoge mate gebruik van onze smartphone. Graydon heeft in 2016 Anna bedacht, ontwikkeld en in productie genomen. Anna is een digitale medewerker die op persoonlijke- en klantvriendelijke wijze geld incasseert via een gepersonaliseerde videoboodschap naar debiteuren.
basislogo_met-pay-off (1)

Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders
In 2016 (en 2017) heeft Janssen & Janssen samen met 10FORIT onderzoek gedaan naar het betaalgedrag van en communicatie met de klant-debiteur van morgen: generatie Z. Deze generatie maakt in 2025 meer dan 40% uit van de beroepsbevolking. Wie zijn zij, wat beweegt hen en hoe kunnen we ze motiveren tot betalen? Op welke wijze en via welke kanalen bereiken we ze? Deze inzichten dragen bij om óók morgen effectief te kunnen incasseren (en bij te dragen aan preventie van nieuwe schulden door deze inzichten te delen). In 2016 hebben we gekeken naar generatie Z algemeen, met of zonder schulden. In 2017 hebben we nader onderzoek gedaan onder jongeren in deze generatie die al met schulden in aanraking zijn geweest.

10ForIT_Logo_CMYKJanssen&Janssen_V4

Stichting Betalingsachterstandenregister
In 2015 hebben tien ondernemers uit het MKB Stichting Betalingsachterstandenregistratie opgericht, een uniek online platform waarop achterstanden die een bepaalde betalingstermijn hebben overschreden kunnen worden aangemeld ter registratie. Hierdoor bestaat er de mogelijkheid voor ondernemingen om cruciale en vooral actuele informatie omtrent de betalingscapaciteit van (potentiële) zakenpartners in te winnen. De procedure is tegelijkertijd gericht op voorkoming van registratie door partijen een redelijke termijn te geven om tot een wederzijds acceptabele oplossing te komen. Met het Zakelijke Betalingsachterstandenregister (ZBR) wordt gestreefd naar een verdere toename van het vertrouwen in het zakelijk economisch verkeer door bij te dragen aan verbetering van de betaalmoraal en transparantie op het gebied van zakelijke betalingsachterstanden.
logo-ba-register-2

Kom naar de uitreiking
De uitreiking van de VVCM Credit Management Innovation Award is om 17.00 uur op de beursvloer van de Credit Expo, voorafgaand aan de afsluitende netwerkborrel. Bent u erbij?