Een sterker contrast dan gisteren tijdens de 3e Credit College Tour van dit jaar was er niet. De ene prominent Eric Berendsen werkt bij Phillips en moet per jaar 1,5 miljard euro incasseren terwijl de andere prominent bij een woningcorporatie werkt en verantwoordelijk is voor 80 miljoen euro per jaar. Maakt de een gebruik van credit checks aan de voorkant, zegt de ander dat iedereen als klant welkom is hoe financieel slecht de situatie ook is.

Zie hier de boeiende ingrediënten voor wederom een interessante en goed bezochte College Tour die ook nog eens werd bijgewoond door een journaliste van het Eindhovens Dagblad.

De gastheer was dit maal het Gerechtsdeurwaarderskantoor Janssen en Janssen in Eindhoven. Na een kort filmpje was directeur Antoon Donkers de eerste prominent. Hij vertelde over zijn carrière  en het wisselende landschap in de incassosector als ook de nieuwe aanpak van deurwaarders. Dankzij meer gegevens over debiteuren gaat men veel segmenteren en differentiëren. Het imago van de deurwaarder is helaas ondanks al deze goedbedoelde maatregelen nog altijd niet zo positief ook al gevoed door de aandacht in de pers over incassokantoren die aandelen hebben in deurwaarderskantoren en daarmee ook een andere agenda zouden kunnen hebben.

Janssen en Janssen gaat meer en meer differentiëren ook als gevolg van meer informatie over bepaalde doelgroepen en hun betalingsgedrag. Saskia van de Schoot Business Development,  gaf een presentatie over hoe de Z-generatie betaalt en ook vergeleken ten opzichte van de X-generatie (1955-1970) en de Y-generatie (1970-1990).

Deze Z-generatie (1992-2010)  staat anders in het leven en dat uit zich dan ook in hun betalingsgedrag. Ze lenen vaker en vooral stellen ze andere prioriteiten Als je hun Maslov Pyramide bekijkt, zie je dat het allerbelangrijkste dat betaalt moet worden de telefoon is en dat wonen pas op de 6e plaats komt. Ze betalen het liefst via I-deal, zijn altijd online, sparen niet zo vaak en veel. Zo waar een generatie  waar het Nederlandse credit management ernstig rekening mee moet gaan houden en met name hoe hen te benaderen.

Eric Berendsen was de tweede prominent. Eric is Manager Credit & Collections van Philips Lighting. Zij staan los van Philips Healthcare. Eric is verantwoordelijk om 1,5 miljard te incasseren. Dat doet hij met een man of dertig verdeeld over teams in heel Europa.

Eric is helemaal gepassioneerd over zijn vak. Ooit begonnen in 1990 als debiteurenbeheerder bij Vos Logistics, is hij via een aantal bedrijven en de opleiding CCM (hij was van de tweede leergang) opgeklommen tot deze positie bij Philips. Het verraste hem dat toen hij drie jaar geleden bij Philips begon, het er helemaal niet zo goed was georganiseerd mbt credit management; elk land had zijn eigen procedures en sales was behoorlijk dominant. Eric is bezig om meer harmonie te krijgen in het hele proces.

Het gesprek ging vervolgens over de interne transitie van het credit management naar Polen. Het nieuws was  vers van de pers en niemand kan de gevolgen nog overzien. Op zich is Berendsen het eens met deze stap; meer standaardisatie, minder kosten , een beter proces als gevolg van meer automatisering. Maar key accounts zullen misschien toch beter lokaal in hun eigen taal en op eigen wijze dienen te worden aangesproken als ook het persoonlijk contact met sales is heel belangrijk.

Zijn relatie met sales is heel goed! Durf een standpunt in te nemen en wees zelf ook commercieel. Niet alleen op de rem gaan staan en besef dat er zonder sales geen credit management zou zijn. De moderne credit manager kan extra omzet genereren door ook verantwoord risico te nemen indien nodig.

De definitie van een goede credit manager is iemand die naast over heel veel expertise (liefst HBO of academisch geschoold) beschikt over vaardigheden als communiceren, stressbestendig zijn, snel kunnen schakelen, en over een gezonde portie mensenkennis beschikt. Al is dat laatste geen honderd procent garantie. Ook Berendsen is door vallen en opstaan wijzer geworden. Zo heeft hij eens een klant te goed op zijn woorden geloofd met alle negatieve gevolgen van dien.

Mathijs Raaijmakers van woning corporatie Zayaz te Den Bosch was de laatste prominent. Zijn verhaal was bevlogen, sociaal en hier en daar schrijnend. Zayaz verhuurt 13.500 sociale woningen in Den Bosch aan mensen met een krappe beurs en die volgens Raaijmakers voor 30% een bepaalde mate van een handicap of laag IQ vertonen. Dit is belangrijk gegeven in de aanpak  bij een  achterstand. P Pas je taal aan op een niveau dat voor hen begrijpelijk is, gebruik zelfs een groter lettertype indien nodig. In tegenstelling tot een commercieel bedrijf als Philips,  is iedereen welkom om te huren ook de zzp-er met een jaarrekening die al jarenlang niets dan goeds vertoont.

Kernwoord bij Zayaz is vroegsignalering opdat de problemen niet groter worden. Voordat er een tweede maand achterstand ontstaat moet de huurder zijn aangemaand, gebeld en of bezocht. Dan weet men welk traject er moet worden ingezet. Vaak is het doorzeten naar een hulpverlenende instantie. Met zijn twee medewerkers heeft men er een dagtaak aan om de dossiers bij die instanties te monitoren. Gelukkig wordt er meer en meer samengewerkt. Allereerste met de andere corporaties in Den Bosch en daarnaast met de gemeenten. Ook andere cruciale leveranciers als energie en zorg melden hun achterstand de gemeente zonder dat de privacy  in het geding is. Als er sprake is van twee of meer schulden bij deze partijen gaat de gemeente er op af.

Een andere initiatief is de Bossche Bond waar een aantal organisaties ieder € 5000 inleggen. Het geld wordt aangewend om maatschappelijke kosten te voorkomen door op korte termijn  met een snelle, bureaucratisch vrije betaling van een schuld of rekening een doorbraak te genereren. Voorbeeld van een zzp-er met schulden die afhankelijk is van zijn bedrijfsauto en een bepaalde dure reparatie niet zou kunnen betalen waardoor hij zijn bedrijf zou moeten sluiten met gevolg dat alle schulden nooit meer zouden worden kunnen afgelost. Met een klein bedrag  uit dit fonds kon de man zijn auto laten repareren en zijn bedrijf voortzetten en schulden blijven aflossen

Helaas zijn dit soort initiatieven als ook hulpverlenende instanties bittere noodzaak in Nederland om deze mensen te helpen. Het idee dat iedereen zelfredzaam zou zijn, is een illusie waar men gelukkig van aan het afstappen is.

Tot slot een discussie met alle prominenten over de toekomst van het vak; Big Data wordt als maar belangrijker en zal leiden tot meer geautomatiseerde  processen met waarschijnlijk ook verlies van banen. Maar wel meer resultaat en meer voorspellende waarden.

Dat er in de deurwaarderssector heel veel gaat veranderen staat volgens Donkers vast maar hoe dat er anno 2025 uit zal zien is voor hem een raadsel.

We danken  Saskia van de Schoot om samen met de VVCM deze avond te organiseren.

Op naar de volgende College Tour op 12 oktober bij Rochdale in Amsterdam.

Silvano Orvini

Shares